مجوزهاي فروشگاه اينترنتي

۶ بازديد

اگر صاحب يك كسب و كار در دنياي واقعي هستيد و تا به امروز به صورت سنتي مشغول به قعاليت بوده ايد؛ حتما به خاطر داريد كه چقدر براي دريافت مجوز شروع كسب و كار خود دوندگي كرده ايد و به ادارات مختلف رفته ايد تا براي كسب و كار خود در دنياي واقعي مجوز كسب كنيد.اما ايا يك فروشگاه مجازي نيز به مجوز نياز دارد؟ مجوزهاي فروشگاه اينترنتي چيست؟ سئو چيست؟

همانطور كه مي دانيد اداره يك فروشگاه اينترنتي بسيار ساده تر از اداره يك فروشگاه سنتي است. به مراتب دريافت مجوزهاي فروشگاه اينترنتي نيز از فروشگاه سنتي ساده تر است و نيازي نيست براي دريافت مجوز به ادارات مختلف برويد. براي دريافت مجوزهاي فروشگاه اينترنتي از طريق اينترنت مي توانيد به راحتي اقدام كنيد.

آيا گرفتن مجوزهاي فروشگاه اينترنتي ضروري است؟

داشتن مجوزهاي فروشگاه اينترنتي جزو ضرورت كار نيست و شما بدون مجوز هم مي توانيد در سطح اينترنت به فعاليت مجازي و كسب و كار بپردازيد. ولي يك جاي كار لنگ مي زند… مشتري كه به صورت حضوري از شما خريد مي كند، هم شما را مي بيند و هم محصولتان را، و با اعتماد كامل خريد مي كند. ولي مشتري كه مي خواهد به صورت آنلاين خريداري كند؛ نه شما را مي بيند و نه محصولتان را چگونه مي تواند به شما اعتماد كند؟

يكي از بزرگترين دلايل براي داشتن مجوزهاي فروشگاه اينترنتي جلب اعتماد مشتري در فضاي مجازي است. معمولا برخي از دلايل زير ممكن است مشتري را از خريد اينترنتي و آنلاين منصرف كند:

  1. عدم پشتباني مناسب وب سايت
  2. ارائه خدمات نامطلوب
  3. به موقع نرسيدن محصول به درب منزل و بدقولي
  4. نبود نظارت كافي بر فعاليت فروشگاه

حال بايد به دنبال راه حلي باشيم كه اين نارضايتي ها را كاهش دهيم و مشتري را تا حدودي به خريد اينترنتي دلگرم كنيم. داشتن مجوزهاي فروشگاه اينترنتي يكي از اين روش هاست كه حداقل اطمينان مشتري را فراهم مي كند. در ادامه به انواع مجوزهاي فروشگاه اينترنتي مي پردازيم. با ما همراه باشيد. سئو سايت

ليست مجوزهاي فروشگاه اينترنتي 

در اين بخش به برخي از مجوزهاي فروشگاه اينترنتي اشاره مي كنيم. در نظر داشته باشيد كه گرفتن همه اين مجوزها نياز نيست. اما در صورتي كه وب سايت شما اين مجوزها را داشته باشد اعتبار بيشتري را براي خود كسب كرده است. البته برخي از اين مجوزها تنها براي محصولات خاصي در نظر گرفته شده اند. در صورت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد سوالات خود را در انتهاي همين مقاله از ما بپرسيد.

نماد اعتماد الكترونيكي (اي نماد)

يكي از معمولي ترين و اصلي ترين مجوزهاي فروشگاه اينترنتي اي نماد مي باشد. عموم مردم با اين مجوز اشنايي دارند و قبل از اين كه محصولي را سفارش دهند به دنبال علامت اي نماد در وب سايت مي گردند. اي نماد را مركز توسعه و تجارت الكترونيك براي كسب و كارهاي اينترنتي ارائه داده است. اين مركز تحت نظر وزارت صنعت و معدن مي باشد. اي نماد چندين نوع ايت كه در ادامه هريك را معرفي مي كنيم.

  • نماد موقت

اين مجوز براي كساني است كه براي راه اندازي فروشگاه اينترنتي خود عجله دارند و مي خواهند خيلي سريع فروشگاه خود را راه اندازي كنند. در اين حالت مي توانند از نماد موقت استفاده كنند.

  • نماد دائم تك ستاره

پس از اين كه نماد موقت دريافت كرديد بايد معيارهاي بيشتر و مهم تري داشته باشيد تا بتوانيد نماد دائم تك ستاره دريافت كنيد.

  • نماد دائم دو ستاره

گواهي SSL، نقش مهمي در اعتماد كاربران به سايت دارد. در سايت فروشگاهي، بسياري از افراد تمامي اطلاعات خود را براي خريد محصول در سايت مذكور وارد مي كنند. اين اطلاعات شامل محل زندگي كاربر، شماره تماس منزل، موبايل، سن، شماره كارت و … مي باشد. داشتن گواهي SSL اين اعتماد را به كاربر مي دهد كه اطلاعاتش محفوظ خواهد ماند. خب حالا براي داشتن نماد دائم دو ستاره بايد گواهي SSL را حتما داشته باشيد.

درگاه پرداخت آنلاين

در مورد فيشينگ اطلاعاتي داريد؟ برخي كلاه برداران با استفاده از روش هاي خاصي، هنگامي كه شما اقدام به پرداخت آنلاين مي كنيد اطلاعات شما را بدست مي اورند و در لحظه ممكن است كارت شما را خالي كنند. اين اتفاق متاسفانه در برخي از فروشگاه هاي اينترنتي مي افتد. امروز پيشرفت هاي زيادي در زمينه فين تك يا فناوري مالي در كشور انجام شده كه درگاه پرداخت بانكي مناسب و امني را به دور از دسترسي كلاهبرداران براي بسياري از فروشگاه هاي اينترنتي كوچك و بزرگ ايجاد كرده است. در حالت كلي دو دسته درگاه پرداخت آنلاين وجود دارد:

  • درگاه پرداخت مستقيم

در اين حالت قبل از اقدام به باز كردن درگاه پرداخت مستقيم، مي بايست اي نماد را دريافت كنيد. به بانك رفته و قراردادي را براي راه اندازي درگاه پرداخت مستقيم با بانك منعقد كنيد. اين درگاه براي فروشگاه هايي مانند ديجي كالا كه تراكنش بيشتري نسبت به ديگر فروشگاه ها دارند مناسب است.

  • درگاه پرداخت واسط

طرف قرارداد شما با شركتي است كه خود واسط بين شما و بانك مي باشد. در اين درگاه، شركت واسط مبلغي را به عنوان كارمزد از شما مي گيرد و پول مشتريان ابتدا به حساب واسط واريز شده و سپس به حساب شما انتقال پيدا مي كند. در واقع اگر داراي كسب و كار كوچك و با تعداد تراكنش كم هستيد اين درگاه پرداخت را به شما توصيه مي كنيم. سايت زرين پال يك نمونه از درگاه پرداخت واسط است.

مجوز در زمينه رسانه هاي ديچيتال

براي اينكه در رساه هاي ديجيتال بخواهيد فعاليت كنيد مي بايست مجوز آن را دريافت كنيد. مركز فناوري اطلاعات اين مجوز را براي نظم دادن به فعاليت هاي فرهنگي و بالا بردن سطح اطلاعات مردم، بنيان نهاده است.

توليد محتوا

براي دست يابي به اين مجوز مي بايست اقدامات زير را انجام دهيد.

  • اشخاص حقيقي بايستي ابتدا به سايت saramad.ir مراجعه كنند و نسبت به ثبت نام اوليه اقدامات لازم را انجام دهند.
  • پس از ثبت نام اوليه در سايت مركز فناوري اطلاعات، به شما كلمه عبور داده خواهد شد و با استفاده از آن مي توانيد براي درخواست مجوز در زمينه رسانه هاي ديجيتال اقدام كنيد.
  • پس از اينكه درخواست خود را براي مجوز ارسال كرديد، تيم حراست آن را بررسي كرده و نتيجه را براي شما ارسال مي كند.
  • اگر نتيجه تيم حراست براي درخواست مجوز مورد تاييد باشد، نوبت به آزمون آنلاين در زمينه قوانين و مقررات ميرسد و سپس بايستي مصاحبه آنلاين نيز انجام دهيد. آزمون آنلاين شامل 12 سوال مي باشد كه وقتي در حدود 15 دقيقه براي آن در نظر گرفته شده است و زمان مصاحبه نيز 10 دقيقه مي باشد.
  • در پايان نيز علاوه بر گرفتن نمره قبولي در آزمون آنلاين و استعلام از مراجع ذي صلاح بايد كميته تخصصي نيز اظهار نظر كرده و سپس براي اظهار نظر پاياني منطبق با آيين ساماندهي در كارگروه فرهنگي ديجيتال مورد بررسي قرار گيرد و پس از تاييد شدن به شما مجوز 5 ساله مي دهند.

مجوز نظام صنفي رايانه اي

شركت هاي اينترنتي پس از ثبت شركت بايد به نظام صنفي مورد نظر خود در استان مراجعه كنند و مجوز فعاليت رايانه اي خود را ثبت كنند. در مجموع شركت هايي كه داراي مدير عامل با حداقل مدرك ليسانس مي باشد مي توانند براي دريافت مجوز به نظام صنفي رايانه اي مراجعه كنند.

مجوز ساماندهي

از ديگر مجوزهاي فروشگاه اينترنتي لازم براي راه اندازي فروشگاه آنلاين، مجوز ساماندهي زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. در واقع اين مجوز نشان مي دهد كه محتواي وب سايت شما تاييد شده است و مشكلي ندارد. براي راه اندازي فروشگاه مي توانيد اين مجوز را دريافت نكنيد ولي مزيتي كه اين نماد دارد اين است كه اگر سايت فيلتر شود، ستاد ساماندهي قبل از فيلترينگ شما را با ارسال اس ام اس آگاه مي كند. و داشتن اين مجوز براي فروشگاه هايي بيشتر مناسب است كه داراي محتواي صوتي و تصويري هستند كه احتمال فيلترينگ آن بيشتر از ساير محتواها مي باشد.

نقد و بررسي

در اين مقاله سعي شد در مورد تمامي نكاتي كه به مجوزهاي فروشگاه اينترنتي مربوط بود اشاره شود. هر شخصي براي كسب و كار خود نياز به مجوز دارد و در صورتيكه داراي فروشگاه اينترنتي است، براي جلب اعتماد مشتريان خود بهتر است كه برخي از مجوزهاي فروشگاه هاي اينترنتي را كسب كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.